תלמידים עם צרכים מיוחדים זכאים למסגרת חינוכית מגיל 3 ועד גיל 21 על פי חוק חינוך מיוחד
אם הורי התלמיד לא הודיעו באיזה סוג של מסגרת חינוכית הם בוחרים, תינתן עדיפות ככל הניתן לשלב את התלמיד במסגרת החינוך הרגיל, תוך מתן מענה לצרכיו במסגרת זו
שירותי החינוך המיוחדים יינתנו חינם לילד באזור מגוריו או במקום אחר, קרוב ככל האפשר למקום מגוריו
למידע רשמי ראו אתר משרד החינוך
תקציר
חוק חינוך מיוחד קובע כי ילד מגיל 3 עד 21, שיש לו מוגבלות אחת או יותר המגבילה את תפקודו, זכאי לשירותי חינוך מיוחדים.
- שירותי החינוך המיוחדים יינתנו חינם לילד באזור מגוריו או במקום אחר, קרוב ככל האפשר למקום מגוריו, באחת מהמסגרות הבאות:
- כיתה רגילה במוסד לחינוך רגיל (שבה ישולב באופן פרטני)
- כיתת חינוך מיוחד במוסד לחינוך רגיל
- מוסד לחינוך מיוחד
- שירותי החינוך המיוחדים מפורטים, בהתאם לסוג המוגבלות ורמת התפקוד של התלמיד ובהתאם לסוג המסגרת, בתוספת השנייה לחוק חינוך מיוחד.
- במסגרת זכאותם לשירותי חינוך מיוחדים, התלמידים זכאים לקבל שירותים נלווים הכוללים הסעה וליווי, ארוחות, עזרים מסייעים, שירותים רפואיים ופרא רפואיים, בהתאם לצרכים של כל תלמיד.
- אם הורי התלמיד לא הודיעו באיזה סוג של מסגרת חינוכית הם בוחרים, תינתן עדיפות ככל הניתן לשלב את התלמיד במסגרת החינוך הרגיל, תוך מתן מענה לצרכיו במסגרת זו.
מי זכאי?
- כל ילד בגיל 21-3 שיש לו צרכים מיוחדים, כלומר לקות משמעותית שבשלה מוגבלת יכולתו להתנהגות מסתגלת והוא נזקק לשירותי חינוך מיוחדים.
- לקות מוגדרת כלקות גופנית, שכלית, נפשית, רגשית-התנהגותית, חושית, קוגניטיבית או שפתית, או לקויות התפתחותיות כוללניות.
הליך מימוש הזכות
- קביעת הזכאות של תלמידים עם צרכים מיוחדים לשירותי חינוך מיוחדים נעשית על-ידי ועדת זכאות ואפיון לשירותי חינוך מיוחדים או על-ידי צוות רב מקצועי במוסד החינוכי שבו לומד התלמיד.
- למידע נוסף ראו ועדת זכאות ואפיון לשירותי חינוך מיוחדים וצוות רב-מקצועי.
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
גורמי ממשל
מקורות משפטיים ורשמיים
חקיקה ונהלים
- חוק חינוך מיוחד - פרק ד׳
- חוזר מנכ"ל משרד החינוך, הוראת קבע מס' 0287 מיום 28.03.2022 - יישום חוק החינוך המיוחד – ועדות מתוקף חוק: צוות רב-מקצועי, ועדת זכאות ואפיון ביושבה כהשגה על החלטת צוות רב-מקצועי, ועדת זכאות ואפיון, לרבות דיונים במקרים חריגים וועדת השגה - סעיף 2