מרכז תעסוקה שיקומי (שנקרא גם מע"ש) הוא מסגרת תעסוקה יומית הכוללת הכשרה ושיקום לבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית
למידע רשמי ראו אתר משרד הרווחה

תקציר

מרכז תעסוקה שיקומי (שנקרא גם מע"ש - מפעל עבודה שיקומי) הוא מסגרת המשלבת מרכז הכשרה ושיקום עם מקום עבודה.

  • המסגרת מיועדת להכשיר את הבוגרים לחיי עבודה, לאחריות ולעצמאות מרבית וכן להכינם, במידת האפשר, לעבודה בשוק החופשי.
  • עם זאת, עבור רוב המועסקים מרכז התעסוקה משמש מקום עבודה קבוע בחייהם הבוגרים.
  • יום העבודה מתחיל ב- 8:00 בבוקר ומסתיים בשעות אחר הצהריים, לרוב ב- 15:00 או 16:00 - שעת הסיום משתנה בהתאם לאופי העבודה וליכולותיו של כל חניך.
  • הפעילות במסגרת נעשית בהשגחה מלאה של מדריכים.

סוגי המרכזים

  • מרכז תעסוקה כללי:
    • במרכזי תעסוקה כלליים, ספקים ומפעלים שונים שולחים למרכז התעסוקה עבודות פשוטות, כגון מיון, הרכבה ואריזה, כאשר לכל חניך מותאמת עבודה על פי יכולתו.
    • במרכזים מסוימים יש הפעלה מלאה של קווי ייצור והתוצרת נמכרת בשוק החופשי.
  • מפעלי תעשייה: מי שוועדת האבחון מצאה אותו מתאים לכך, יוכל להשתלב בעבודה במפעלי תעשייה בשוק הפתוח.
  • מרכז תעסוקה חקלאי:
    • במרכז תעסוקתי שיקומי חקלאי עובדים במשתלות או בחווה השייכת למסגרת שמתגוררים בה (העבודה במרכז החקלאי מיועדת למי שמתגוררים בצמוד לחווה החקלאית).
    • העבודה כוללת עבודות חקלאיות (עבודת אדמה, עבודה במשק ועוד).


השירותים הניתנים לחניכים

  • השירותים הבאים ניתנים לחניכים במרכז:
    • תוכנית קידום טיפולית אישית, המגובשת על ידי נציגי הצוותים המטפלים בחניך.
    • ארוחת צהריים.
  • השירותים הבאים מותנים בקיום תקציב מתאים ובקביעת סדר עדיפויות:
    • פעולות תרבות, חברה וספורט הכוללות הקרנת סרטים, ציוד ספורט וחומרי מלאכה.
    • טיול שנתי - בהשתתפות חלקית של ההורים.

תשלומים

  • כל חניך מקבל תשלום חודשי עבור עבודתו, בהתאם להספק שלו בעבודה (בדרך כלל מדובר בסכום שנע בין 250-50 ₪ לחודש).
  • התשלום מועבר ישירות לחשבון הבנק של החניך או של האפוטרופוס שלו.
  • יש לשלם השתתפות עצמית עבור הפעילות במרכז, בסכום של 210 ₪ בחודש (נכון ל-2023).
  • למידע על ההסעות למרכז היום ומימונן, ראו הסעות למסגרות תעסוקה לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.

מי זכאי?

  • בוגרים מגיל 21 ומעלה, ברמת מוגבלות שכלית בינונית, שסיימו את לימודיהם במסגרת החינוך המיוחד ונמצאו מתאימים לקבלת הכשרה לעבודה יצרנית או לעבודה מוגנת.
  • בחלק ממרכזי התעסוקה ישנן כיתות ("קבוצות טיפוליות") לאוכלוסייה ברמה תפקודית נמוכה יותר מזו של שאר החניכים, הזקוקה להשגחה רבה יותר ולסל שירותים בתחום הטיפולים הפרה-רפואיים.

תהליך מימוש הזכות

  • חצי שנה לפני סיום הלימודים בבית הספר, על ההורים לפנות למחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית ולבקש השמה במסגרת תעסוקתית.
  • ההורים יקבלו הסבר מהעובד הסוציאלי, בנוגע לאפשרויות התעסוקה השונות הקיימות בקירבת מגוריהם ועל המסגרת המתאימה ליכולותיו של ילדם.
  • ההורים רשאים לבקר במסגרת היומית לפני שילדם ייקלט בה.
  • עם קבלת ההחלטה על השמת החניך במסגרת היומית, המחלקה לשירותים חברתיים מדווחת על כך לכל הגורמים. הטופס מאושר על ידי מנהל המחלקה, מנהל מסגרת היום והמפקח במשרד הרווחה.
  • החניך יעבור תהליך קליטה הדרגתי, החל מהגעתו למסגרת היומית פעם בשבוע, עד לקליטתו המוחלטת עם סיום הלימודים.

חשוב לדעת

  • המדינה מחוייבת לסידור התעסוקתי על פי החלטת ועדת האבחון - ללא התניות. לא ניתן, לדוגמה, להשעות מועסק מהמסגרת היומית, רק משום שהוריו לא שילמו את דמי ההשתתפות במסגרת.
ראו גם

גורמים מסייעים

גורמי ממשל

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים

תודות

  • המידע המקורי בערך זה מבוסס על מדריך מידע, זכויות ושירותים לאדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית ובני משפחתו מטעם אקים