דברים קשים שכתב עובד במכתבי תלונה על הממונה עליו, שנשלחו גם לגורמים בכירים, חוסים תחת הגנת "תום הלב" גם אם אינם נכונים
בית הדין קבע כי חופש הביטוי במקום העבודה הוא חשוב כדי לאפשר ביקורת וסביבת עבודה נעימה ותוססת, ויש להיזהר ממשפוט־יתר של השיח

פרטי פסק הדין

ערכאה:בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע
שם התיק:סע"ש 72673-12-20
תאריך:19.06.2024
קישור:פסק הדין המלא
אזהרה
פסק דין זה ניתן בבית הדין האזורי לעבודה ואינו מהווה הלכה משפטית מחייבת
נכון למועד כתיבת פרטי פסק הדין, סוגיה זו טרם נידונה בבית הדין הארצי לעבודה או בבית המשפט העליון, ולפיכך טרם ניתנה הלכה מחייבת בסוגיה זו.

רקע עובדתי

  • העובד שימש כמנהל תפעול בעירייה.
  • הוא שלח שני מכתבים לראש האגף אליו היה כפוף, בהם התלונן על התנהלותו בלשון חריפה ביותר תוך האשמה בהעדר יושרה ובמתן לגיטימציה לשחיתות. העתק מהמכתבים הללו נשלח לגורמים בכירים בעירייה, כולל ראש העיר.
  • העובד פוטר בשל חוסר שביעות רצון מתפקודו ובשל משבר האמון החריף בינו לבין מנהלו, ומנהלו הגיש תביעת לשון הרע.

הכרעת בית הדין

  • בית הדין קבע שמאחר שהדברים נכתבו על ידי העובד בתום לב וכביקורת על אופן התנהלותו של הממונה עליו, חלה על העובד הגנת תום הלב.
  • בית הדין הדגיש שאפילו אם הדברים אינם נכונים, הם חוסים תחת הגנת תום הלב, מאחר שהעובד משוכנע שדיבר אמת, וכי כל קביעה אחרת עלולה למנוע מעובדים להגיש תלונות נגד הממונים עליהם.
  • בית הדין התייחס גם לכך שתוכן הפרסומים אינו מאד חמור, שלא הוכח כי המכתבים גרמו נזק כלשהו, ושהם הופנו רק לקבוצה מסויימת של עובדים בכירים רלוונטיים לצורך בחינת הטענות.
  • לסיכום, קבע בית הדין כי חשוב לשמור על חופש הביטוי במקום העבודה, כדי לאפשר גם ביקורת וגם סביבת עבודה נעימה ותוססת, וכי יש להיזהר מ"משפוט־יתר" של השיח.

משמעות

  • כאשר עובד מתלונן על מעסיקו, גם אם הדברים קשים – הוא לא בהכרח יחוייב בפיצוי הנפגע.
ראו גם

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים

תודות