ניתן לבטל עסקה שנעשתה מרחוק (למשל, באמצעות האינטרנט או הטלפון) בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או ממועד קבלת פרטי העסקה, לפי המאוחר מביניהם
עולים חדשים, אנשים עם מוגבלות ואנשים מעל גיל 65 יכולים, בתנאים מסויימים, לבטל את העסקה בתוך 4 חודשים
יש מוצרים שלא ניתן לבטל את הרכישה שלהם - לדוגמה מוצרים שיוצרו במיוחד עבור הצרכן


אם רכשתם מוצר או שירות והתחרטתם תוכלו, בתנאים מסויימים, לבטל את העסקה ולקבל את כספיכם בחזרה. כשמדובר בעסקה שנעשתה מרחוק (למשל, באמצעות האינטרנט או הטלפון), חלים כללים מיוחדים לגבי ביטול העסקה:

  • בדרך כלל, עסקה לרכישה של מוצר אפשר לבטל בתוך 14 ימים מהמועד שבו קיבלתם את המוצר או מסמך עם פרטי העסקה. אם רכשתם שירות (למשל, מנוי לחדר כושר) תוכלו לבטל בתוך 14 ימים מיום ביצוע העסקה או מהיום שקיבלתם מסמך עם פרטי העסקה (לפי המאוחר).
  • במקרים מסויימים משך הזמן לביטול עסקה יהיה קצר או ארוך מ-14 ימים. מקרים אלו מפורטים בהמשך, בפסקהתוך כמה זמן ניתן לבטל את העסקה?,
  • שימו לב: אם העסקה היא לקבלת שירותי תיירות מחוץ לישראל - ייתכן שתוכלו לבחור בין תנאי הביטול של נותן השירות לבין תנאי הביטול לפי החוק הישראלי. למידע נוסף ראו בהמשך הדף, בפסקה ביטול עסקה מרחוק לשירותי תיירות מחוץ לישראל.

מי זכאי?

  • לקוח שביצע רכישה מרחוק (למשל, באמצעות האינטרנט או הטלפון) יכול לבטל את העסקה, בהתאם לתנאים.

מי לא זכאי?

  • אין זכות לבטל עסקה שנרכשו בה המוצרים הבאים:
    • מוצרים שעשויים לאבד את ערכם במהירות (לדוגמה, מזון)
    • מוצרים שיוצרו במיוחד עבור הצרכן
    • מוצר שניתן להקלטה או שכפול, והצרכן פתח את האריזה המקורית
    • מידע דיגיטלי (מידע המאוחסן במחשב או אמצעי אחסון אחר). תוכנה אינה נחשבת מידע דיגיטלי, וניתן לבטל רכישה שלה. לדוגמה, ניתן לבטל רכישה של משחק מחשב, בתנאי שלא נפתחה האריזה המקורית.

תוך כמה זמן אפשר לבטל את העסקה?

הכלל הוא שאפשר לבטל עסקה שנעשתה מרחוק בתוך 14 ימים.

  • עסקה לרכישה של מוצר אפשר לבטל בתוך 14 ימים ממועד קבלת המוצר או קבלת מסמך עם פרטי העסקה, לפי המאוחר מביניהם.
  • עסקה לרכישה של שירות אפשר לבטל בתוך 14 ימים מהיום שבו העסקה נעשתה או מקבלת מסמך עם פרטי העסקה, לפי המאוחר מביניהם. יחד עם זאת, התקופה עשויה להשתנות בהתאם לסוג השירות:
    • רכישה של שירות חד פעמי (לדוגמה, הזמנת כרטיס להצגה) ניתן לבטל בתוך 14 ימים ועד יומיים לפני המועד שבו אמורים לקבל את השירות.
    • בשירותי הארחה, נסיעה, טיסה, חופש או בילוי, יש להודיע על הביטול בתוך 14 ימים ועד 7 ימי עסקים לפני מועד מתן השירות.
    • בשירות מתמשך (לדוגמה, מנוי לחדר כושר, מנוי לשירותי תקשורת) - ניתן לבטל גם אם כבר התחלתם לקבל את השירות.
  • אנשים עם מוגבלות, אנשים שמלאו להם 65 ומעלה ועולים חדשים זכאים לבטל את העסקה בתוך 4 חודשים, בתנאי שההתקשרות בעסקה כללה שיחה בין העוסק לצרכן. מידע נוסף לגבי כל אחד מהמקרים האלה תוכלו למצוא בדפים הבאים:
  • במקרים מסויימים ייתכן שאפשר יהיה לבטל עסקה גם אחרי יותר מ- 14 ימים (לדוגמה: במקרה של הפרת חוזה, אי אספקת סחורה, או הטעייה של הלקוח). במקרים אלה מומלץ לפנות לייעוץ משפטי לפני הביטול. רשימה של ארגונים שניתן לפנות אליהם לסיוע תוכלו למצוא בפורטל צרכנות.

תהליך מימוש הזכות

הודעה על ביטול העסקה

  • הצרכן צריך להודיע לבעל העסק שברצונו לבטל את העסקה. ניתן להודיע על הביטול בכל אחת מהדרכים הבאות:
    • בעל פה - באמצעות הטלפון או בהגעה פיזית למקום העסק
    • בדוא"ל
    • באמצעות אתר האינטרנט (כאשר האתר משמש לתקשורת עם הצרכן) - אם העסקה נעשתה באתר האינטרנט, צריך להופיע בדף הראשי של האתר קישור שבאמצעותו ניתן לשלוח הודעת ביטול.
    • בדואר רשום
    • בפקס (אם יש לבעל העסק)
טיפ
מומלץ לשמור תיעוד של הבקשה לביטול העסקה כדי שבמקרה הצורך תהיה הוכחה להודעת הביטול.

החזרת המוצר וקבלת החזר כספי

  • לאחר ההודעה על ביטול העסקה, בעל העסק יחזיר לצרכן את כספו בתוך 14 ימים מיום קבלת הודעת הביטול, והצרכן יחזיר את המוצר במקום שבו קיבל אותו.
  • בביטול של עסקה לשירות מתמשך שביצועה החל, על הלקוח לשלם את התמורה היחסית בעד השירות שניתן לו, והוא יקבל החזר כספי רק על החלק שעדיין לא ניתן לו.
  • אם הותקן בביתו של הצרכן מוצר שמשמש למתן השירות - בעל העסק רשאי לגבות תשלום עבור הוצאות ההתקנה, בסכום של עד 100 ₪.

דמי ביטול

  • בעל העסק רשאי לגבות דמי ביטול בגובה של 5% ממחיר הנכס או 100 ₪, לפי הנמוך מביניהם.
  • במקרים הבאים אסור לבעל העסק לגבות דמי ביטול:
    • העסקה בוטלה בשל פגם במוצר
    • העסקה בוטלה בגלל אי התאמה בין המוצר או השירות למידע שנמסר ללקוח על-ידי בעל העסק
    • העסקה בוטלה בגלל שהנכס לא סופק במועד שנקבע
    • הצרכן ביטל את העסקה בגלל הפרה של אחרת של תנאי העסקה על-ידי בעל העסק

ביטול עסקת מכר מרחוק לשירותי תיירות הניתנים במלואם מחוץ לישראל

  • בעסקת מכר מרחוק לשירותי תיירות שניתנים במלואם מחוץ לישראל, על-ידי נותן שירות מחוץ לישראל (למשל: לינה בבית מלון, שיט שכולו בחו"ל, סיור בעיר בחו"ל, כרטיס להצגה), המוכר יכול להציע לצרכן לבחור בין 2 אפשרויות:
    • זכות ביטול לפי החוק הישראלי
    • מדיניות הביטול של נותן השירות מחוץ לישראל
  • אם הוצעה לצרכן מדיניות הביטול של נותן השירות - על המוכר לתת לו מידע על מדיניות הביטול ואם היא כוללת זכות לבטל את העסקה.
טיפ
אם הצרכן בחר במדיניות הביטול של נותן השירות - מדיניות זו גוברת על זכות הביטול לפי החוק הישראלי, גם אם היא לא כוללת זכות לבטל את העסקה ולקבל את הכסף בחזרה.


ראו גם

    גורמים מסייעים

    ארגוני סיוע

    גורמי ממשל

    מקורות משפטיים ורשמיים

    חקיקה ונהלים