בהתאם לתיקון לחוק למניעת אלימות במשפחה ניתן לעשות שימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי על קיומו של צו הגנה אשר ניתן כנגד אדם.
אמצעי הפיקוח הוא מכשיר טכנולוגי או יישום, המאכן את מקום הימצאו של אדם ומתריע במקרה של הפרת צו הגנה בתנאי פיקוח טכנולוגי או במקרה של כניסת מפוקח לטווח אזהרה.


ביום 6.8.2023 התקבל תיקון לחוק למניעת אלימות במשפחה שעיקרו קביעת הוראות לפיקוח טכנולוגי להבטחת קיומו של צו הגנה. במסגרת התיקון נקבע באילו תנאים ניתן לעשות שימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי, וכן נקבעו ההסדרים המנהלתיים לצורך ביצוע הפיקוח הטכנולוגי. בנוסף, נכללו בתיקון לחוק הוראות נוספות ביחס לאיסורים הקבועים בצו ההגנה.

תיקונים מרכזיים בחוק

תיקונים ביחס לאיסורים הקבועים בצו ההגנה

  • בחוק למניע אלימות במשפחה נקבע, כי בית המשפט רשאי לתת צו האוסר על אדם להיכנס לדירה בה מתגורר בן משפחתו או להימצא בתחום מרחק מסויים מאותה דירה, אף אם יש לו זכות כלשהי בדירה. במסגרת התיקון לחוק נקבע, כי בית המשפט רשאי גם לאסור על אותו אדם כנגדו ניתן הצו להיכנס למקום מסוים אחר שבו שוהה בן משפחתו באופן קבוע במהלך שגרת חייו, ובכלל זה מקום עבודתו, או להימצא בתחום מרחק מסוים ממקום העבודה.
  • כמו כן, נקבע בתיקון לחוק כי בית המשפט רשאי לאסור על האדם כנגדו ניתן הצו להיות בתחום מרחק מסוים מהמקום בו נמצא בן משפחתו, אם הוא יודע כי בן המשפחה נמצא באותו מקום.

תיקונים שעניינם פיקוח טכנולוגי להבטחת קיומו של צו ההגנה

  • בתיקון לחוק נקבע כי ניתן לעשות שימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי על קיומו של צו ההגנה בהתקיים התנאים הבאים:
    • הסכמת בן המשפחה שלהגנתו ניתן הצו -
      • בן המשפחה שלהגנתו ניתן הצו נתן הסכמתו לשימוש באמצעי הפיקוח הטכנולוגי, לאחר שקיבל הסבר על אמצעי הפיקוח ויעילותו ואיסוף המידע על פעולותיו.
      • אם ניתן הצו להגנת בן משפחה שהוא קטין נדרשת הסכמת ההורה או האפוטרופוס של הקטין, ואם מלאו לקטין 14 שנים – נדרשת גם הסכמתו. יצוין, כי בנסיבות מיוחדות בית המשפט רשאי להורות על שימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי אף ללא הסכמת הקטין, הורהו או אפוטרופסו. כמו כן, יצוין כי בהתאם לתיקון לחוק, אמצעי הפיקוח הטכנולוגי יופעל לגבי מקום מגוריו של הקטין או מקום אחר שיקבע על ידי בית המשפט.
    • בית המשפט שוכנע כי שימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי נדרש לשם הגנה על בן המשפחה בשל חשש ממשי להפרה של צו ההגנה או בשל סכנה גבוהה הנשקפת מהאדם שכלפיו ניתן או מתבקש הצו, כלפי בן המשפחה שלהגנתו ניתן או מתבקש הצו.
    • האדם שכלפיו מתבקש צו בתנאי פיקוח טכנולוגי הורשע בעבר בעבירת אלימות או בעבירה שבשל חומרתה ונסיבותיה יש הצדקה להטלת הפיקוח, או שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות אלה, או שהופר צו הגנה קודם שניתן כלפיו.
    • בפני בית המשפט הוצגה הערכת מסוכנות קודמת בעניינו של מי שכלפיו ניתן או מבוקש צו ההגנה. יודגש, כי אין להציג בפני בית המשפט הערכת מסוכנות שנערכה ביוזמת אחד מהצדדים או אדם מטעמם, לפי בחירתם.
  • עוד נקבע בתיקון לחוק, כי בית המשפט ייתן צו הגנה בתנאי פיקוח טכנולוגי לאחר ששקל את הפגיעה בפרטיותו ובחופש התנועה של האדם שכלפיו ניתן או מתבקש הצו אל מול הסכנה הנשקפת לשלומו של בן המשפחה שלהגנתו ניתן או מתבקש הצו והפגיעה האפשרית בו ובשגרת חייו אם לא יינתן הצו, ונוכח כי לא ניתן להשיג את מטרת השימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי בדרך אחרת שפגיעתה פחותה.
  • יצוין, כי אם ישוכנע בית המשפט, על סמך על ראיות שיוצגו בפניו, כי יש סכנה גבוהה וממשית לחייו של בן המשפחה שלהגנתו ניתן או מתבקש צו הגנה, הוא רשאי לתת צו הגנה בתנאי פיקוח טכנולוגי, גם אם האדם כנגדו מבוקש הצו לא הורשע בעבירה חמורה או שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה מסוג זה, או שלא הופר צו הגנה קודם שניתן כלפיו. וגם אם לא הוצגה בפני בית המשפט הערכת מסוכנות בעניינו של מי שכלפיו ניתן הצו.
  • יודגש, כי בהתאם לחוק לא יעשה שימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי על צו הגנה מפני קטין.

תיקונים שעוסקים בהקמת יחידת פיקוח טכנולוגי ומאגר מידע

  • בהתאם לתיקון לחוק נקבע כי בשירות בתי הסוהר תוקם יחידת פיקוח טכנולוגי, אשר תהיה אחראית על ניטור מקום הימצאו של המפוקח; ניטור מקום הימצאו של בן המשפחה שלהגנתו ניתן צו ההגנה; מניעת הפרה של צו הגנה בתנאי פיקוח טכנולוגי, באמצעות אזהרת המפוקח, בירור מולו, ובמקרים המתאימים – הזעקת כוח משטרתי; הגנה על בן המשפחה שלהגנתו ניתן צו ההגנה ואזהרתו מפני חשש להפרת הצו, ובמקרים המתאימים – הזעקת כוח משטרתי או גורם סיוע אזרחי למקום הימצאו.
  • בתיקון לחוק נקבעו סעיפים שונים לגבי ניהול היחידה ובכלל זה:
    • הקמה וניהול של מאגר מידע שיכלול מידע שהתקבל מאמצעי הפיקוח הטכנולוגיים על נתונים המעידים על הפרת צו ההגנה.
    • מינוי סוהר בכיר, על ידי השר לביטחון לאומי, שישמש מנהל של יחידת הפיקוח הטכנולוגי.
    • מינוי סוהרים משירות בתי הסוהר, על ידי נציב שירות בתי הסוהר, לתפקיד "מבררים", אשר יהיו בקשר עם מפוקח ועם בן המשפחה שלהגנתו ניתן צו הגנה בתנאי פיקוח טכנולוגי, וכן יערכו בירור בעקבות חיווי שהתקבל מאמצעי הפיקוח טכנולוגי. יצוין, כי לשם מתן הסבר על אודות מנגנון ההפעלה של אמצעי הפיקוח הטכנולוגי ודרישות הפיקוח, רשאי המברר להיכנס למקום מגוריו של המפוקח ושל בן המשפחה שלהגנתו ניתן צו ההגנה בתנאי פיקוח טכנולוגי, וכן רשאי הוא לזמנם למקום שיקבע, והכול בתיאום עימם ובהסכמתם.
    • מינוי מוקדנים, על ידי נציב שירות בתי הסוהר, מקרב סוהרי שירות בתי הסוהר, שיבצעו פעולות כגון מעקב אחר חיוויים ופניות לגבי אמצעי הפיקוח הטכנולוגי, בעקבות חיווי שהתקבל מאמצעי הפיקוח הטכנולוגי; קבלת פניות ליחידת הפיקוח הטכנולוגי, ובכלל זה קבלת קריאות מצוקה של בן משפחה שלהגנתו ניתן צו הגנה בתנאי פיקוח טכנולוגי.
  • עוד נקבע במסגרת התיקון לחוק, כי יחידת הפיקוח הטכנולוגי תקים ותנהל מאגר שיכלול מידע שהתקבל מאמצעי הפיקוח הטכנולוגיים על נתוני איכון המעידים על הפרת צו הגנה בתנאי פיקוח טכנולוגי או על כניסה לטווח אזהרה. מאגר מידע זה יהיה חסוי, לא יימסר מידע ממנו אלא בנסיבות הקבועות בחוק, הוא לא יחובר לרשת תקשורת מחשבים, למעט לרשת תקשורת מחשבים באחזקת שירות בתי הסוהר.

חקיקה ונהלים

החוק למניעת אלימות במשפחה, התשנ״א–1991

התיקון לחוק למניעת אלימות במשפחה, 6.3.2023