כל אדם שנפגע באופן אישי וישיר מגוף ציבורי העומד לביקורת מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, רשאי להגיש תלונה לנציב תלונות הציבור שבמשרד מבקר המדינה
נציבות תלונות הציבור מטפלת בתלונות על גופים ציבוריים כגון משרדי ממשלה, רשויות מקומיות ומוסדות מדינה אחרים
לא ניתן להתלונן על עסקים פרטיים וחברות מסחריות
הגשת התלונה אינה כרוכה בתשלום
למידע נוסף ראו באתר מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור
תקציר
ניתן להגיש תלונה לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה על מעשה שפגע ישירות באדם הפונה וזאת אם: המעשה מנוגד לחוק, המעשה בוצע ללא סמכות חוקית או בניגוד לכללי המינהל התקין, או שיש באותו מעשה נוקשות יתרה או אי-צדק בולט.
- ניתן להתלונן לנציבות תלונות הציבור רק על גופים הנתונים לביקורתו של מבקר המדינה, כגון: משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, מפעלים ומוסדות של המדינה, חברות ממשלתיות ועובדי אותם גופים.
- לא ניתן להתלונן על עסקים פרטיים וחברות מסחריות, כגון: חברות סלולר, חברות הכבלים והלווין, בנקים, חברות ביטוח וכיו"ב.
מי זכאי?
- כל אדם שנפגע מגוף ממלכתי ציבורי, העומד לביקורת מבקר המדינה.
הגופים שניתן להגיש עליהם תלונה למבקר המדינה
- הגופים שניתן להגיש עליהם תלונה למבקר המדינה הם:
- משרדי הממשלה.
- רשויות מקומיות.
- כל מפעל או מוסד השייך למדינה.
- חברות ממשלתיות או חברות בת ממשלתיות.
- כל אדם או גוף המחזיק ברכוש השייך למדינה, או המפקח עליו מטעם המדינה.
- כל מפעל, מוסד או גוף אחר, הנתמכים באופן ישיר או באופן עקיף על ידי הממשלה כגון: חברת עמידר, חברת החשמל, קופות החולים, אוניברסיטאות וכו'.
- לפירוט הגופים שניתן להגיש עליהם תלונה למבקר המדינה ראו באתר מבקר המדינה.
הגופים שלא ניתן להגיש עליהם תלונה למבקר המדינה
- לא ניתן להגיש תלונה על הגופים או המעשים הבאים למבקר המדינה:
- גופים פרטיים או אנשים פרטיים.
- פעולה שיפוטית או מעין שיפוטית.
- עניין תלוי ועומד בבית המשפט או שהוכרע בבית המשפט.
- פעולה שהתקיימה יותר משנה לפני מועד הגשת התלונה, למעט במקרים חריגים.
- משרתים בצה"ל (בשירות סדיר או במילואים).
תהליך מימוש הזכות
- את התלונה ניתן להגיש בעל-פה, בכתב או באופן מקוון.
- הגשת התלונה אינה כרוכה בתשלום.
- ראו טיפים שימושיים להגשת תלונה לנציבות תלונות הציבור באתר מבקר המדינה.
הגשת תלונה בכתב
- להגשת תלונה בכתב (בכל שפה שהיא), יש לכתוב מכתב המפרט את נושא התלונה.
- יש לציין במכתב את שם המתלונן, מספר תעודת הזהות, ופרטים ליצירת קשר (טלפון, דוא"ל, וכדומה) ולחתום עליו.
- את מכתב התלונה ניתן להגיש בכל אחת מהדרכים הבאות:
- משלוח התלונה בדואר, לכתובת רח' מבקר המדינה 2 ת"ד 1081, ירושלים, מיקוד 9101001.
- משלוח בפקס, למספר 02-6665204 .
- משלוח בדוא"ל, לכתובת: ombudsman@mevaker.gov.il
- משלוח בדואר או בפקס לאחת מלשכות נציבות תלונות הציבור.
הגשת תלונה מקוונת
- ניתן למלא ולשלוח תלונה באמצעות הטפסים המקוונים באתר מבקר המדינה (יש לבחור באפשרות "תלונה"):
הגשת תלונה בלשכות נציב תלונות הציבור
- מי שמעוניין להגיש תלונה בעל-פה, או להתייעץ בעניינה, יפנה לאחת מלשכות נציבות תלונות הציבור.
- פרטי התלונה יירשמו על-ידי העובד הממונה על כך.
- לאחר העלאת התלונה על הכתב, יש לחתום עליה.
- לא ניתן להגיש תלונה בעל-פה באמצעות הטלפון.
הטיפול בתלונה
- התלונות המוגשות לנציבות תלונות הציבור מתקבלות באגפים המטפלים ברישום התלונות, במיונן ובניתובן.
- לאחר קבלת התלונה, ייפתח לה תיק תלונה:
- המתלונן יקבל אישור על קבלת התלונה בתוך כשבועיים מהיום שהתקבלה.
- התלונה תועבר לטיפולו של אחד מהאגפים בנציבות, העוסק בבירור תלונות על הגוף שהתלונה מתיחסת אליו.
- לאחר קבלת התלונה, נציבות תלונות הציבור תעביר את התלונה לתגובת הגוף עליו היא הוגשה.
גישור בנציבות תלונות הציבור
- אם הצדדים מסכימים לכך, נציבות תלונות הציבור מקיימת הליך גישור בתלונות שנמצאו מתאימות.
- השימוש בגישור מאפשר להתאים את אופן הבירור לנסיבותיה של התלונה ומשפר את הסיכויים ליישב בהצלחה את המחלוקת.
- הליך הגישור מנוהל בהתאם לכללי הסודיות והחיסיון, ונעשה על ידי מגשרים שהם גם מבררי תלונות מקצועיים שעברו הכשרה ייעודית בתחום.
- מפגשי הגישור מתקיימים בלשכות הנציבות ברחבי הארץ, ובמקרים המתאימים יתקיימו גישורים מקוונים.
- למידע נוסף ראו:
- מידע על הליך הגישור בנציבות תלונות הציבור - בשפה העברית
- מידע על הליך הגישור בנציבות תלונות הציבור - בשפה הערבית
- מידע על הליך הגישור בנציבות תלונות הציבור - בשפה האנגלית
- מידע על הליך הגישור בנציבות תלונות הציבור - בשפה הרוסית
הגנה על חושפי שחיתות
- מבקר המדינה בתפקידו כנציב תלונות הציבור רשאי להוציא צווים שמטרתם היא להגן על עובדים בגוף ציבורי מבוקר ועל שוטרים או סוהרים שזכויותיהם נפגעו לאחר חשיפת מעשי שחיתות או הפרה חמורה של החוק או פגיעה חמורה בכללי המינהל תקין בגופים בהם עבדו.
- תנאים למתן צו הגנה:
- הפונה עובד בגוף שעליו הוגשה התלונה
- הפונה חשפ/ה או סייע/ה לאחר לחשוף בתום לב ועל פי נהלים תקינים מעשי שחיתות, הפרה חמורה של החוק או פגיעה חמורה בכללי המינהל התקין בגוף שבו הוא/היא עובד/ת.
- הפונה פעל/ה בתום לב ועל פי נהלים תקינים בחשיפת מעשי שחיתות, הפרה חמורה של החוק או פגיעה חמורה בכללי מינהל תקין בגוף שבו הוא/היא עובד/ת, או בסייעו/ה לאחר בחשיפתם.
- הנציבות מצאה קשר סיבתי בין הפגיעה בפונה לבין חשיפת המעשים.
- מבקר המדינה יכול לתת לפונה צו הגנה זמני או קבוע, או כל צו שיימצא לנכון ושבאפשרותו להגן על הפונה, לרבות צו לביטול פיטורים, צו למתן פיצוי כספי, או צו להעברת העובד למשרה אחרת בשירות מעסיקו.
- למידע נוסף ראו באתר מבקר המדינה.
כיצד מגישים תלונה לנציבות? דפי מידע בשפות שונות
- נציב תלונות הציבור
- مندوب شكاوى الجمهور
- የሕዝብ አቤቱታ ሰሚ ተቋም
- уполномоченный по приему жалоб населения
- Ombudsman
ראו גם
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
שם | אתר | דוא"ל | טלפוןטל' |
---|---|---|---|
שי"ל | אתר | פניה מקוונת | |
מענה ממשלתי מרכזי | אתר | דוא"ל |